Chia semínka - malá, ale se zázračným potenciálem FitnessPosilovna.cz

Chia semínka - malá, ale se zázračným potenciálem

Chia semínka a recepty, zdravá výživa

Čím jsou Chia tak zvláštní, a k čemu se dají použít? Máme pro vás i dva jednoduché a zdravé recepty, které zvládne každý.

 

Chia semínka u nás před několika lety ještě málokdo znal. Teď ale zažívají boom. Odkud pocházejí, čím jsou tak zvláštní, a k čemu se dají použít?

Chia semínka mají svůj původ v Jižní Americe, pochází z rostliny šalvěj hispánská (lat. Salvia hispanica), která dorůstá až jednoho metru a kvete modře nebo fialově. Semínka jsou drobná, velikostně asi jako mák, černé nebo bílé barvy.

Chia semínka se řadí mezi superpotraviny

Čím jsou tak jedinečná? Obsahují téměř dokonalý poměr prospěšných omega 3 a omega 6 mastných kyselin. Kromě toho jsou zdrojem bílkovin a vlákniny (ta zabírá 40 % jejich hmotnosti). Z minerálů obsahují vápník, fosfor, hořčík a mangan, v menší míře zinek, draslík a vitaminy B. Obsah vápníku je vysoký, předčí většinu mléčných výrobků.

Chia zdravá potravina

Chia semínka jsou přirozeně bezlepková, pěstují se většinou organicky, a proto mohou být součástí většiny způsobů stravování. Semínka také pomáhají udržovat stabilní hladinu cukru v krvi, jsou tedy výborná při hubnutí nebo sportu.

Díky vláknině mohou chia semínka „nabobtnat“, ve vodě svůj objem zvětší až 12x a mění se v jakýsi gel. Jíst se mohou syrová, ale neměla by se nikdy konzumovat „suchá“, žádoucí je nechat je namočit v kaši, šťávě, mléce, jogurtu nebo jiných tekutinách. Dokonce se hodí do pekárenských produktů. V jídlech mohou nahradit zahušťovadla a v mnoha receptech nahradí i vejce.

Doporučuje se konzumovat 2 až 3 lžíce těchto semínek denně, rozdělené do dvou dílů – ráno a večer. Konzumace většího množství ale nevadí.

Máme pro vás 2 snadné recepty, které se hodí na snídani nebo svačinu, skvěle vás nabudí do nového dne, zasytí a dodají tělu cenné živiny.

Chia puding

  • 2-3 lžíce chia semínek
  • 1 šálek mléka podle chuti (kravské, sójové, mandlové, kokosové…)
  • Sladidlo dle chuti (javorový sirup, med, stévie, sirup z datlí, sirup z agáve…)
  • Špetka skořice nebo vanilky
  • Na ozdobení ovoce nebo ořechy

Puding s chia semínky

Všechny suroviny smícháme dohromady, naplníme do sklenice nebo misky a necháme odležet, nejlépe přes noc. Semínka nabobtnají, vytvoří gel, a vznikne tak pudingová konzistence této dobroty. Tento puding můžete sníst tak, jak jste si jej připravili, nebo ještě dozdobit ovocem, ořechy, semínky, kokosem nebo jinými surovinami, které máte rádi.

Smoothie z chia semínek

smoothie-koktejl-s-chia-seminkamaIngredience, z kterých lze připravit chutné chia smoothie, mohou být různorodé. Všechny se smíchají a rozmixují v mixéru nebo smoothie makeru. Kdo chce, může přidat led.

Jahodovo- borůvkové smoothie

  • 150 g jahod
  • Trocha borůvek, nahradit je lze 1 lžičkou prášku Acaí
  • 2 lžičky chia semínek
  • 100 ml mléka (kravského, mandlového, ovesného), kefíru nebo jogurtu
  • 50 g ledu

Publikováno: 2016-01-18



Diskuze



Recept na proteinové Raffaello kuličky z kokosového mléka

Proteinové Raffaello kuličky z kokosového mléka - recept

Jojo, tak tento fitness recept na kokosové kuličky je prostě top! Nejraději si je ještě namáčím do arašídového másla. Dáte si taky?

Recept na nutelový cheesecake - chutná fantasticky!

CHEAT DAY - Recept na Nutelový Cheesecake

V den volna si dáváte raději zdravé fitness dezerty nebo si pořádně dopřejete?

Zeleninový smoothie recept z červené řepy - recept

Zeleninový smoothie recept z červené řepy

Posilte imunitní systém a dodejte tělu všechny potřebné vitamíny a minerály jedním koktejlem.